Faglig ekspertise og omsorg for dig og dit kæledyr

Rejse med dyr

EU lande

Der er pr. 3/7-04 lavet fælles regler for rejse med hund/kat til EU-lande :

• Dyret skal være vaccineret mod rabies senest 21 dage før afrejse, og denne vaccination skal stadig være gyldig.
  • Dyret skal være chipmærket (eller tatoveret med tydelig øretatovering – dette er kun gyldig id-mærkning, hvis kæledyret er mærket før 3. Juli 2011.)
  • Dyret skal have et eu- dyrepas (passet udstedes af dyrlægen)
  • Dyret skal rejse sammen med ejeren (eller en anden ledsager)

Der gælder stadig specielle regler for flg. lande, se nedenfor :

• ​Sverige
  • Norge
  • England
  • Irland
  • Malta
  • Finland

Vær opmærksom på

NYE REJSEREGLER.​

Første januar 2012 ændres reglerne for rejse med hund og kat til Sverige, Bornholm, Storbritannien og Norge.

Fremover kan man ikke længere rejse gennem Sverige uden at hunden eller katten opfylder kravene til indrejse i Sverige.

Det vil sige fra 1. Januar 2012 kræves der ved indrejse til Sverige og gennemrejse til Bornholm:

- at kæledyret er mærket med chip (tydelig øretatovering er stadig ok hvis hunden er mærket før 3. Juli 2011)

- at kæledyret har et EU-pas

- at indførsel af dyret anmeldes ved de svenske toldmyndigheder: følg dette link:

Sveriges toldmyndigheder

du må ikke rejse med nogen af de forbudte hunderacer

For Storbritannien, Irland, Malta og Finland kræves:

- at kæledyret har et EU-pas

- kæledyret skal 1-5 døgn inden indrejse have behandling mod dværgbændelorm hos en dyrlæge. Dette skal attesteres i eu-passet.

For Malta og Irland kræves det desuden at kæledyret har fået udtaget blodprøve til undersøgelse af rabiesantistoffer minimum 30 dage efter seneste rabiesvaccination.

For Norge kræves:

- at kæledyret har et EU-pas

- 24-120 timer før indrejse skal hunden eller katten behandles mod bændelorm. Dette skal attesteres i eu-passet. Hunde, der ofte tages med på rejser til Norge, kan som alternativt til 24-120 timers behandlingen i stedet blive behandlet mindst 2 gange med max 28 dages mellemrum inden indrejsen til Norge. Derefter behandles hunde mindst hver 28. dag.

Skal du/I rejse til land uden for EU kontakt da venligst dyreklinikken el. landets ambassade for nærmere information mht. indrejseregler. Vær opmærksom på at Danmark kræver blodprøver for rabies, hvis man returnerer fra visse lande uden for EU (øvrige tredjelande).

Dyr under 3 måneder

Skal dit/jeres dyr rejse alene eller er hvalpen/killingen under 3 måneder ved afrejse kontakt da din lokale dyrlæge eller læs mere på fødevarestyrelsens hjemmeside​