hos Roskilde
Dyreklinik

Diagnostik hos Roskilde Dyreklinik

› Sundhedsundersøgelse, klik her

Vi anbefaler at man får undersøgt sit dyr mindst en gang om året. Ved sundhedsundersøgelsen tjekkes dyrets almene helbredstilstand, og der bliver spurgt til hvordan dyret opfører sig hjemme.

Mange gange sker denne undersøgelse i forbindelse med vaccination. Ved disse årlige undersøgelser er det ofte muligt at opdage eventuelle sygdomme i et tidligt stadie, så vi kan hjælpe dig med at holde dit kæledyr symptomfrit så længe som muligt. Det er med til at øge livskvaliteten for mange kæledyr.

For at gøre det let for dig at huske, vil du modtage et kort, når tiden nærmer sig.

› Parasitter, klik her

Der findes flere arter af bændelorm der alle lever i tyndtarmen hos deres vært. Kendetegnende for bændelorm er deres ledopdelte krop. Leddene fra bændelormen afstødes og kommer ud med hundens eller kattens afføring.

Bændelorm

Her kan de ses som flade riskornlignende bevægelige flade led. Evt ses disse led i pelsen omkring anus. Der kan også findes æg i afføringen ved mikroskopisk undersøgelse. Der ses normalt ingen symptomer hos hunde og katte der har orm. Hvis man ser disse led hos kæledyret behandles med en ormekur.

I februar 2014 er kommet en ny anbefaling for behaling mod orm, da rævens dværgbændelorm er fundet hos en hund i Grindsted i Jylland.

Fødevarestyrelsen anbefaler nu, at hunde i hele landet der er i særlig risiko bør behandles mod bændelorm jævnligt. Hunde der er i særlig risiko, er hunde der færdes frit i naturen og som spiser små gnavere, for gnaverne fungerer som mellemvært. Jagthunde der går på gravjagt bør desuden vaskes efter hjemkomst for at mindske smitterisiko.

Ring til os, hvis du er i tvivl om din hund skal behandles.

Rævens dværgbændelorm er ikke farlig for hundene, men problemet er at vi mennesker kan fungere som mellemvært. Så hvis vi optager bændelormens cyster, der kommer ud med hundens afføring, hvis den er smittet, kan give nogle store cyster i de indre organer for eksempel leveren og give anledning til sygdom hos os.

Spolorm hos hunde og katte

De voksne orme lever i tyndtarmen og herfra spredes æg til omgivelserne via afføringen. Spolorm kan spredes til andre hunde og katte enten ved optagelse af æg eller via en mellemvært. Som regel ses kun symptomer hos hvalpe og killinger i form af spisevægring, hikke, oppustet bug, evt. diarre. Da hvalpe og killinger normalt får smitten via deres mor behandles hvalpe og killinger som regel mod orm.

Ved mistanke om orm hos voksne dyr tages som regel en afføringsprøve som her på klinikken undersøges mikroskopisk for ormeæg.​

Hudparasitter

Parasitter, der lever på huden kan give voldsom kløe. Lopper, lus, flåter og pelsmider er hyppige fund i dyrenes pels.
Dyret slikker og klør sig ofte så voldsomt, at der kommer sår i huden.

Enkelte dyr reagerer særlig voldsomt på grund af allergi over for parasitterne. De fleste hudparasitter forsvinder efter regelmæssig loppekur, men ved allergiske reaktioner kan medicinsk og kløestillende behandling være aktuel.
Skabmider ser vi tit hos marsvin, kaniner og rotter.

Disse mider er mikroskopisk små og lever inde i huden. Derfor ses de kun når man mikroskoperer hudstykker.
I dag kan man heldigvis også afsløre miden hos hunde ved en blodprøve på dyret.

Behandlingen af skabmider kræver medicinering af en dyrlæge. Almindelig loppekur virker ikke.

Øvrige vigtige parasitter hos hunde

Hjerte- og lungeorm har spredt sig fra Københavns området til Sjælland og det øvrige Danmark. Hjerte- og lungeorm lever i hjertet og i blodkar i lungerne og giver symptomer som hoste, træthed, spisevægring og besværet vejrtrækning.

Ind i mellem kan ses symptomer fra mavetarmkanalen med opkast og/eller diarre. Hvis der er mistanke om hjerte- eller lungeorm kan vi på klinikken undersøge for ormenes larver i afføringsprøver.

Da parasitterne ikke udskiller æg og larver hele tiden tages prøver fra 3 på hinanden følgende dage. Derved har man bedst mulighed for at finde larverne. Prøverne skal opsamles friske og uden jordtilblanding.

Hundene kan blive meget syge af hjerte- og lungeorm, men kan som regel behandles effektivt med en længerevarende ormebehandling, der ordineres af dyrlægen.

Kontakt os på telefon 46 36 08 90 allerede i dag, hvis du er i tvivl om ovenstående.

› Blodprøve, klik her

Hunde og katte finder sig som regel i at få taget en blodprøve.

Der kan være mange årsager til, at dyrene skal have undersøgt en blodprøve. Det bruges ofte til at undersøge funktionen af eksempelvis lever, nyrer, bugspytkirtel og skjoldbruskkirtel.

Disse organer er ikke mulige at undersøge ved en klinisk undersøgelse af hunden eller katten. På klinikken bruges en centrifuge for at opdele blodets indhold af celler og serum.

Prøverne undersøges enten på klinikken eller indsendes til videre undersøgelse på et laboratorie.

› Urinprøve, klik her

Ved mistanke om lidelser i blæren er det nødvendigt at undersøge urin fra kæledyret. Ofte kan man opsamle urin ved let tryk på maven. Men en mere ren urinprøve kan opsamles direkte fra blæren med en meget tynd kanyle.

Dette giver sjældent stor gene for katten eller hunden.

Ved mistanke om urinvejslidelser undersøges ofte urinprøver på klinikken. Disse undersøges for tegn på blærebetændelse, nyrelidelse og evt. krystaller i urinen.

› Røntgen, klik her

Klinikken har installeret digitalt røntgenanlæg. Dette øger vores muligheder for diagnostik, da detaljegraden er bedre på digitalt røntgen end traditionelt røntgen.

Desuden er der mulighed for for at zoome ind på områder der har speciel interesse. Vi har nu også mulighed for dentalrøntgen, hvilket gør vores muligheder for tanddiagnoser bedre.

Røntgenundersøgelser foretages dagligt på Roskilde Dyreklinik. Blandt andet laves

HD og albuebilleder til avlsgodkendelse

For flere hunderacer er der krav om røntgenundersøgelse af albuer og hofter, inden hunden kan avlsgodkendes. Røntgenundersøgelser med henblik på avlsgodkendelse foretages rutinemæssigt på Roskilde Dyreklinik.

Inden røntgenbilleder optages med henblik på vurdering i Dansk Kennelklub skal ejeren bestille tid hos dyrlægen og
bestille en rekvisition hos Dansk Kennelklub.
Dette kan gøres på www.hundeweb.dk.
Rekvisitionen medbringes ved undersøgelsen.

Røntgenbilleder af patienter i klinikken

Røntgenbilleder kan desuden være en god hjælp ved diagnostik af mange typer af sygdomme, for eksempel:

• Frakturer
  • Knogle- og ledlidelser
  • Mave- og tarmlidelser
  • Problemer i køns- og urinorganer
  • Diskusprolaps samt hjerte- og lungelidelser

Døgnvagt

telefon: 46 36 08 90​.